Det är inte utan anledning som Gamescom är en av de mest intressanta och största mässorna i det här landet. Det stora antalet besökare i kombination med statusen som världens största mässa för dator- och videospel, som har uppnåtts under flera år, är nu en garanti för framgång som inte bör underskattas. Pressen på utställarna är motsvarande stor; ingen vill försvinna i mängden eller göra sina egna fans besvikna med det innehåll som presenteras – det är trots allt en global miljardaffär med mycket konkurrens och ännu mer kreativa svar från andra företag. Även om fokus här naturligtvis låg på innehållet i presentationerna och det innehåll som producenterna presenterade, är en titt på utställningsmontrarna särskilt intressant för experter.
Produkter från BAS-Innovation var också representerade, eftersom till exempel våra praktiska och reklammässiga platta kuber användes och kunde ge montrarna ett mervärde.
Med cirka 373 000 besökare under mässdagarna lyckades Gamescom återigen slå rekord. Detta är uppenbart, trots allt är hobbyn ”gaming” populär över generationsgränserna och lockar därför både spelare som bara snabbt vill visa sina färdigheter på konsolen i fotbollssimulatorn då och då innan fotbollsträningen, såväl som de som har stora delar av sin vardag framför de virtuella maskinerna.
Vad Gamescom erbjuder är otroligt varierat. Fokus ligger naturligtvis på de stora releaserna från de största tv-spelstillverkarna. Nya spel introduceras, intressanta varianter publiceras och ett enormt program annonseras. Bara det är en enorm show som lockar många fans. Att köa i timmar för bara några minuters speltid är inget problem för de flesta besökare och de accepterar det gärna.
Men det finns också mycket att se runt omkring. Från underhållningsprogrammet i form av stora e-sportscener, amatörturneringar för besökare till välkända personligheter som lockar horder av fans – Gamescom är en enorm publikdragare.
Det som också utmärker Gamescom är blandningen av tillgängliga montrar. Från racingsimulatorer till rollspel och skjutspel – allt fanns representerat även i år. Det har ofta visat sig att både jättarna i branschen och indieproduktionerna inte drar sig för att spendera mycket pengar för att erbjuda fansen en attraktiv spelupplevelse.
Från kraftfulla datorer och konsoler för att testa alfa- och betaversionerna till otaliga giveaways fanns det inget mer som fans och spelentusiaster kunde ha förväntat sig. Detta gäller både för de reklamgåvor som implementeras direkt i den nya speluppsättningen och för det som kanske redan har hamnat i en av Kölns soptunnor på vägen hem.
Gamescom är varje år särskilt tilltalande när det gäller mässbyggnation, eftersom det finns mycket att erbjuda här. Även här sparades det sällan – branschen är trots allt känd för att bygga stora och imponerande byggnader för att förmedla intryck till så många tittare som möjligt via stora skärmar och figurer av spelhjältar. Det som är särskilt imponerande är hur väl det egna temat implementeras i montern år efter år, samtidigt som det marknadsförs.
Detaljerna är utformade för att ge spelarna en bra upplevelse och det är precis där våra platta kuber dök upp . Dessa erbjuder flera fördelar, eftersom de också fungerar som en reklamplattform, samtidigt som sätet också kan användas. Dessutom kan du sitta på den från alla håll även när det är mycket folk – den låga höjden gör att andra besökare fortfarande kan se över personen som sitter, så att den fortsätter att förmedla de önskade intrycken till så många besökare som möjligt. Sist men inte minst är lite sittkomfort alltid välkommet för mässbesökare, perfekt för så lång tid som möjligt i montern och ett perfekt reklambudskap.
En spelpionjär som har förlitat sig på de platta kuberna från BAS-Innovation är Rockfish Gaming. Den lilla indiespeltillverkaren har på ett smart sätt integrerat dessa i det övergripande systemet och därmed presenterat sitt eget spel Everspace 2. Trycket låg på företagets logotyp. De platta kuberna fördelades runt spelstationer med fyra datorer vardera med riktiga stolar. Vänner till speltestarna och andra åskådare hade möjlighet att titta över axeln och delta direkt i spelet.
Självklart lades även bilder på våra Flatcubes upp på sociala medier genom att montern introducerades där. Det är svårt att föreställa sig bättre reklam som också fungerar som en del av mässdesignen!